כתבה

הסוד לסרטוני פרזנטור מוצלחים

בעברי, הלא רחוק יש לציין, הלכתי עם בן דודי לאודישנים למרוץ למיליון. אגלה לכם את הסוף – לא תראו אותנו בפריים טיים. מניתוח זריז, סיבת הכישלון באודישן היא שהמסר שרצינו להעביר לא עבר הלאה. אולי עבר מסר שהם לא חיפשו ולא תאם את הדרישות, ואולי אנחנו לא הצלחנו להעביר את המסר שלנו כבני דודים מצחיקים שיכולים לנצח כל משימה. השורה התחתונה היא שמשהו שם לא עבר מהמצלמה החוצה, במקרה הזה – למלהקים. נכנסנו לאולפן לראשונה בחיינו, התיישבנו מול מצלמה וענינו על שאלות שממש לא היינו מוכנים אליהן.

איך חווית האודישן קשורה לסרטוני פרזנטור בעולם הלמידה? בשני המקרים מדובר על אולפן, מצלמה ומישהו שעומד מול המצלמה ומדבר. לשני המקרים מטרה משותפת והיא להגיש מסר בזמן קצר,
ובשני המקרים הכנה היא מילת המפתח.
עמידה מול מצלמה ובטח הגשה של המסר דרכה לא טבעית לאף אחד, גם מנהיגים גדולים ושחקנים מוכשרים עושים הכנות רבות לפני שהם נעמדים מול המצלמה ומוסרים את המסר שלהם לעולם. הרי הסרטון הוא תיעוד שנשאר לאורך זמן, אין אפשרות לשנות אותו אחרי שיוצא לאור והוא פתוח לצפייה של מאות, אלפי ולפעמים גם מיליוני אנשים. בסיטואציה כזו כולם רוצים להראות הכי טוב, לדבר הכי ברור ולהעביר את המסר במדויק.
אז כמו שכבר בטח הבנתם – הסוד לסרטוני פרזנטור מוצלחים טמון בהכנה אליהם. הכנה נכונה תיצור סרטון פרזנטור שמגיש את המידע בצורה מדויקת ובכך מעביר את המסר בצורה האפקטיבית ביותר. בסרטון מסוג זה משקל ההצלחה מחולק לשלושה גורמים.

הגורם הראשון הוא כמובן המגיש או בשמו הבינלאומי – הפרזנטור. לא כולם מתאימים לדבר מול המצלמה, וזה בסדר גמור. צריך לבחור פרזנטור שגם ייצג את המסר כפרסונה וגם יגיש אותו בצורה מעניינת ולא מונוטונית. בנוסף, הכנת הפרזנטור שנבחר חשובה מאד. כדי לצלוח את הצילומים יש לעבור עם הפרזנטור על הטקסט, העמידה, הלבוש ולעשות חזרות ככל שידרשו.

הגורם השני הוא התסריט. בכתיבת תסריט לסרטון פרזנטור צריך לדייק ולצלול לפרטים הקטנים כדי לשלב את הפרזנטור עם הגרפיקה ולתת לו ולמסר שהוא מעביר את התמיכה המתאימה. כמובן יש להחליט מה שומעים בסרטון, מה יגיד הפרזנטור לאורך כל הסרטון. לטקסט הזה צריך לעשות הכנת גרפיקה מלווה, אילו אובייקטים גרפיים יופיעו בכל קטע דיבור. בעקבות תכנון ה'מה שומעים' וה'מה רואים' צריך לתכנן את הצילום עצמו. האם נרצה לצלם מזווית שונות? אם כן – מהן ובאיזה מקום בטקסט אנחנו משנים כיוון? האם נרצה שהוא יצביע, ירים ידיים, יסתכל לכיוונים שונים בהתאם לגרפיקה שתוכננה? אם כן – מתי זה משתלב ברצף הסרטון ואיזה סימן מוסכם יהיה לנו כדי שהפרזנטור ישלב תנועתיות וטקסט ביחד?.

הגורם השלישי והאחרון עליו נדבר הוא האולפן. האולפן עם המסך הירוק צריך להיות שקט, נקי, נעים ועם מספיק מרחב שיתאים לצילום. ככל שהאולפן יהיה רחב יותר ככה תהיה לנו אפשרות למשחק עם תנועתיות, גרפיקה, זוויות מגוונות וזומים שונים. שימו לב שלא יהיה עומס ציוד באולפן, דבר שיכול להסיח את דעתו של הפרזנטור וכמובן לדאוג לאווירה נעימה ולאוורור, תחת תאורת האולפן חם מאד אפילו בחורף.
אם הייתי ניגשת לאודישן של המרוץ למיליון היום, הייתי עושה הכנה טובה יותר. מתחקרת את הסיטואציה, מבינה את המטרה ומחליטה איזה מסר אני רוצה להעביר ואיך אני רוצה להעביר אותו. בנינו, לא הייתי ניגשת היום לאודישן בגלל שאת גורם ההכנה הראשון בסיטואציה הזאת אני כנראה לא עוברת. אני אשאר בתחום שלי ואמשיך ללוות סרטוני פרזנטור מאחורי הקלעים.