כתבה

בינה מלאכותית בעולם הלמידה

בוקר טוב! קמת הבוקר ורובוט עם בינה מלאכותית עדיין לא החליף אותך בעבודה? כל השאר בונוס…

בינה מלאכותית – Artificial Intelligence, או בקיצור AI היא הרבה יותר מהטרנד הלוהט של השנה – היא מהפכה אמיתית, שהולכת לשנות את כל מה שאנחנו חושבים ומכירים על למידה, טכנולוגיה והקשר ביניהם.
אי אפשר להגזים בחשיבותה, בטח אחרי שגוגל בכבודה ובעצמה הגדירה אותה כאיום אסטרטגי מבחינתה.

אז מהי בעצם בינה מלאכותית?
כל מחשב פועל על בסיס אלגוריתם עם מספר סופי ומוגבל של אפשרויות ו"צמתים" לתגובה, כאשר מידת המורכבות של האלגוריתם נקבעה על ידי הגורם האנושי – צוות פיתוח התוכנה.
בינה מלאכותית מנסה לקרוא תיגר על הפער בין מגבלות האלגוריתם לבין מורכבות המוח האנושי – שהוא בסופו של דבר "מחשב על" בעל יכולת חישוב מורכבת.
ובכן, החדשות הן שהפער הולך ונסגר.
כבר לפני שנים מחשבי על "למדו" לשחק שחמט ברמות הגבוהות ביותר, וניצחו את אלוף העולם בשחמט. מנוע החיפוש של גוגל "יודע" למצוא תשובות ברשת יותר טוב ויותר מהר מכל בן תמותה.

אז מה חדש, בעצם?
השינוי הוא ברמת המורכבות וברמות החשיבה: המחשב "כחול עמוק" ניחן ב"בינה מלאכותית צרה": הוא היה מסוגל לנתח 330 מיליון מהלכי שחמט בשנייה, אבל זה "כל" מה שידע לעשות; מנוע החיפוש של גוגל מסוגל לעבוד מהר וחזק ולסרוק בשנייה מיליארדי דפי אינטרנט, אבל לא להציע סינתזה של התוצאות או ניתוח ביקורתי שלהן.
במונחי הטקסונומיה של בלום, גוגל הציעה לנו חלופה טכנולוגית שצמצמה את הצורך שלנו בידע: כל הידע האנושי המקוון נמצא במרחק חיפוש בגוגל, אם רק נדע באילו מילות חיפוש להשתמש.
רמות החשיבה הגבוהות יותר נחשבו נחלתו הבלעדית של המוח האנושי.

גל הכלים הלוהטים של 2023 בתחום הבינה המלאכותית מציע לנו הרבה יותר מזה: במקום לסרוק את הרשת ולחפש תמונה בגוגל, אפשר לתת למחשב ליצור אותה (באמצעות בינה מלאכותית) בתוכנה כמו dall-e:2 או Midjourney. ובמקום להתאמץ, להצליב מקורות מגוגל ולכתוב מאמר, כתבה, עבודה לבית ספר או כתבה לאתר שאתם קוראים כרגע – אפשר לתת ל- ChatGPT לכתוב במקומנו. בדיוק כפי שהצורך שלנו בידע הוחלף חלקית בצורך לדעת לחפש בגוגל, המיומנויות של ניתוח תוכן, כתיבה או עיצוב גרפי מוחלפת חלקית במיומנות של כתיבת ה- Prompts.

העלילה מסתבכת: תוכנות מבוססות בינה מלאכותית "יודעות" אפילו לפתח הדרכה ברמה בסיסית: ליצור מצגות פשוטות ב- ChatCBG או להפיק סרטונים. נכון, אלה לא תוצרים ברמת מורכבות, יצירתיות ותיחכום של מפתח הדרכה בג'ון ברייס, אבל כמו שאמרנו – הפער הולך ומצטמצם, ובני האדם לא נעשים יותר חכמים…

אז אם המחשב מסוגל, באמצעות בינה מלאכותית, לבצע יותר ויותר פעולות "אנושיות", מהר יותר מאיתנו, ואפילו לפענח שורות של שלמה ארצי – מה יהיה עלינו?
מה AI יעשה לשוק העבודה, ולעולם הלמידה?
צריך לומר בזהירות: המהפכה בראשיתה ומוקדם להעריך כמה רחוק היא תגיע, אבל סביר שהניסיון להילחם בבינה מלאכותית (כמו לאסור על תלמידים להיעזר ב- CHATGPT לכתיבת עבודות), כמו כל מאבק בקדימה טכנולוגית, הוא קרב אבוד מראש, שגם יגרום לנו לאבד את הפוטנציאל הלימודי של AI.

המגמות הבאות הן יותר מחשבות והערכות, והזמנה לדיון שימשיך להעסיק אותנו בשנים הקרובות כאנשי למידה ארגונית:

1. מענה לצרכי שוק העבודה המשתנה – ברור שחלק מהמקצועות ומהכישורים הקיימים בשוק העבודה יהפכו בשנים הקרובות ללא רלוונטיים. בחלק מהמקרים המחשב יחליף אותנו, או שנאלץ לעבור reskill מהיר וללמוד לעבוד עם החבר החדש בצוות – המחשב שיבצע במקומנו את עיקר העבודה, בשילוב בקרה אנושית. וכמובן, בני אדם יצטרכו ללמוד להקליד את הדרישות שלהם בשורת ה-Prompt, כדי להפיק את המיטב מיכולות ה- AI.

2. "הבוט כמנטור" – שימוש הולך וגובר בצ'אט בוט ככלי ללמידה תוך כדי תפקיד. ככל שתשתפר היכולת של מערכת המחשב לתת מענה מותאם ואפילו להפגין אמפטיה ואינטליגנציה רגשית מלאכותית, נראה אותה יותר ויותר מחליפה מנטור אנושי כ"קו ראשון" לתמיכה בביצועים.

4. "שוליית מפתח הלמידה" – שימוש במחוללים מבוססי AI להפקת בסיס ראשוני לתוצר, או השראה לעיצוב וליצירת תוכן. ובעתיד, מי יודע – אולי ניתן לשוליה יותר חופש פעולה ונשלח אותו לתחקר לבד מומחי תוכן….

5. להעלות את הרף – אם עד היום דרשנו מהלומדים לייצר תוכן מקורי כמטלה ברמת חשיבה גבוהה (יישום, אנליזה וכו') – מבחנים עם שאלות פתוחות, תרגיל בכתיבה, למידה מבוססת פרויקט וכו', ברור לנו היום שהרף האקדמי מהלומדים צריך להיות מאתגר יותר, כזה שיתקשו מאוד להשיג באמצעות הקלדת השאלה/משימה בתוכנת AI. כדי לאתגר את הלומדים נדרוש מהם יותר במקומות בהם AI עדיין נמצא בפער – יצירתיות, מקוריות, יכולת הצגה בעל פה של התוכן, חשיבה ביקורתית ויכולת להצליב ולהעריך מקורות שונים. במלים אחרות – אם המחשב רודף אחרינו, הפתרון הוא לא לקשור לו את הרגליים, אלא לנסות לרוץ מהר יותר.

אז מה עושים? סוף העולם הגיע??
קודם כל להירגע! 🙂
וכמו בכל דבר שאנחנו מפחדים ממנו, ההמלצה שלנו היא – תלמדו אותו.
אל תפחדו להתנסות ביישומים השונים של AI. הם לעת עתה חינמיים וידידותיים למשתמש וזו הזדמנות יקרה מפז לשחק, להתנסות ולבחון את היכולות של הכלים השונים והיכן אתם יכולים לשלב אותם בעולמכם.
ברגע שנלמד את הכלים ונדע להשתמש בהם נכון, נוכל להשתמש בהם בחכמה וביעילות כדי לשפר תהליכים עסקיים בארגון, לייעל תהליכי עבודה ואף לפתח תחומי עיסוק חדשים.
המטרה שלנו היא לשנות את הפרדיגמה. במקום להתעלם ולקוות שזה יעלם, אנחנו צריכים להבין שזה כאן כדי להישאר. במוקדם או במאוחר בעתיד הלא רחוק, כך ארגונים יעבדו וילמדו. לכן אנו מציעים כבר עכשיו לארגונים להשכיל ולעלות על הגל. להוביל את השינוי ולהיות חלק משמעותי במהפכה הקרבה.
ועם הנחת היסוד הזו להגדיר מחדש את תחומי העיסוק בארגון. לצרף את יישומי ה- AI השונים לארגז הכלים הארגוני הקיים, לבחון את מערכות הליבה הקיימות וכיצד ניתן לשלב AI ולהתייעל, לבחון את העיסוקים והגדרות התפקיד ולראות כיצד העובדים יכולים להשתמש בבינה מלאכותית ולייצר תפוקה גדולה יותר, איכותית, יצירתית ומקורית יותר. הבינה המלאכותית אמנם יכולה לכתוב עבורנו, לייצר תמונות בשניות בודדות, לאתר עבורנו מידע ועוד, אך היא עדיין לא יכולה להחליף אותנו לחלוטין. היא לא מחליפה ניסיון ויצירתיות. ובכל תוצר שיופק, תידרש התערבות אדם בחשיבה, אפיון ואינטגרציה של הגורמים עד להפקת התוצר המוגמר.

אלה רק מחשבות ראשוניות – נשמח לשמוע תגובות ומחשבות שלכם.
בואו תצטרפו למהפכה! מקורות מומלצים להעמקה ולמעקב:
בפייסבוק – עליית המכונות
בלינקדין – Writing with AI
מאגר תוכנות AI Futurepedia